Skip to content

Optimoinnista

Berlin tasks

Mitä on optimointi?

Kuljetussuunnittelussa optimoinnilla tarkoitetaan yleensä autojen lastauksen ja reittien aikataulujen laatimista ja tehostamista. Yksinkertaisemmin se on autokohtaista, nk. kauppamatkustajan ongelman ratkaisua (TSP, travelling salesman's problem). Siinä autolle on ensin osoitettu kuorma ja optimointilaskennalla selvitetään mikä on oikea ajojärjestys.

Monimutkaisemmassa tapauksessa selvitetään samanaikaisesti sekä autokohtainen kuorma että ajojärjestys (VRP, vehicle routing problem). Siirtämällä kuljetuksia autolta toiselle vaikutetaan useampaan reittiin sekä kokonaisuunnitelman tehokkuuteen. NFleet ratkaisee VRP-ongelmaa, mutta sitä voi myös käyttää TSP-ongelmien ratkaisuun.

Suunnittelutilanteet

Tavallisesti optimoinnin avulla tehdään kuljetussuunnitelmat etukäteen edellisenä päivänä. Tarvittaessa kuljetusten etenemistä voidan seurata reaaliajassa ja tehdä suunnitelmiin muutoksia, mm. lisäämällä tehtäviä. Optimointia voi myös hyvin käyttää strategisen suunnittelun tukena erilaisten toiminnan vaihtoehtojen ja kustannusten selvittämiseen.

NFleet tukee kaikkia näitä suunnittelu- ja seurantatarpeita.

Välineet ja hyödyt

Optimointi voi toimia paikallisena erillisenä työvälineenä, mutta se on liitettävissä myös osaksi muita toiminnanohjauksen järjestelmiä REST API -rajapinnan kautta.

Optimoinnin avulla voidaan tuottaa parempia kuljetusaikatauluja sekä reittejä, ja samaan aikaan vähentää ajamiseen tarvittavaa aikaa ja kokonaismatkaa. Optimointi saa aikaan nämä tulokset ajamalla algoritmeja mitkä etsivät parasta kokonaisratkaisua ottaen samalla huomioon kuljetusten reunaehdot. Näitä reunaehtoja ovat mm. aikaikkunat, kapasiteetit, pysähdysajat ja tehtävien yhteensopivuudet.

Laskennallinen optimointi on nopeaa tehdä. Yleensä kuljetussuunnitelmien laadinta kestää muutaman minuutin.